woensdag 6 juni 2012

Spiritualiteit in de praktijk


Wat een verassing, verwondering en honger heb ik ervaren de afgelopen dagen.
Ik had tot mijn grote vreugde een prachtig cadeau gekregen, het universum gooide mij totaal onverwacht iets in de schoot. Ik kreeg een kaart voor een conferentie over Wetenschap en Nondualiteit met vele internationale sprekers en bezoekers. Ik was verheugd!
Ik heb daar 3 dagen rond gelopen. Elke dag weer ging ik er vol kinderlijke verwachting heen, in de hoop op prachtige ontmoetingen, intense gesprekken, mooie inzichten, inspirerende sprekers en stralende liefdevolle mensen. 
Stel je voor; Ongeveer 350 bezoekers, van 23 verschillende nationaliteiten, en een aanbod van 4 simultaan sessies, met ieder 8 lezingen per dag. Waarvan 50% spiritueel georiënteerd, en 50% wetenschappelijk georiënteerd, beiden hebben dezelfde uitkomst "We zijn met elkaar verbonden". Whow, dit heeft alle ingrediënten voor een ervaring van Intense verbondenheid...toch?

Wat ik meemaakte verraste me, haalde me uit mijn comfortzone, deed mijn mond openvallen van verbazing en verwondering, Verdwaast en hongerig, ja bijna eenzaam vroeg ik mij af of ik de enige was die dit zag, voelde en zocht.
Tot mijn verassing was nagenoeg elke spirituele spreker een westerling met een Indiase naam, hij of zij ging zitten op het podium met aan de voeten een afbeelding van een Aziatische goeroe, of swami.
Zonder uitzondering begon men met een meditatie, en vervolgens was de verwachting ik zit hier, stel mij maar vragen. Geen enkel antwoord kwam ogenschijnlijk vanuit eigen ervaring, of was stimulerend tot zelfstandige actie.
Het kwam allemaal neer op rust en meditatie, na een halve dag was ik doodmoe.
Ik verlangde naar luchtig spelen, kansen me te verbinden met al die andere prachtige mensen in de conferentie. Omdat alles en iedereen bezig was met zitten en luisteren, kreeg ik gewoon de kans niet.

3 dagen zitten en luisteren... Waar is de praktische dagelijkse werkelijkheid? 
Hoe zit het met de gewone dagelijkse toepassingen van spiritualiteit? De stimulans het leven mooier en waardevoller te maken? Contact te maken met anderen? Humor en zelfspot te hebben? Ervaringen te delen? Elkaar te helpen? En uiteindelijk onder gelukkige en stralende mensen te zijn?
Ik zal wel verwent en ongeduldig zijn, of teveel verwacht hebben...misschien wel, toch een gemiste kans.

Het weten is één ding, het leven, het ademen, het doen, is wat mij betreft een cruciale toevoeging.
Hoe 1978 is het, de Goeroe te volgen? Dat is toch inmiddels al achterhaalt. Beseffende dat dit een oordeel is, kan ik het alleen maar loslaten en eruit opmaken dat dit niet voor mij is.
De stimulans je eigen wijsheid en goddelijkheid te ontdekken en dat tot expressie brengen is wat mij betreft spiritualiteit in actie. Dat is wat ik Bezieling noem.
Daar gaat een mens van stralen, daarvan gaat een mens dingen doen die een verschil maken in deze wereld. Dat is wat aanstekelijk ,inspirerend werkt en van enorme invloed is op onze leefomgeving.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over die heerlijke voldoening...er is zoveel moois.

Ik gun je diepe Bezieling en een praktische toepassing dus ik heb een cadeau voor je: Gratis e-boek Bezieling

1 opmerking:

  1. lieve Suzanne, dank je voor het delen van jouw ervaringen. Ik heb het E-boek gedownload, dank je voor het delen!
    Ik ga het op mijn gemak doorlezen!
    Fijne dag, kus Noor

    BeantwoordenVerwijderen