donderdag 5 juli 2012

Gevraagd: flirtende, duurzame man/vrouw!

Duurzaamheid of duurzame ontwikkeling. Iedere keer als ik deze woorden hoor of er over lees, wil ik weten wat de definitie is binnen de context waar ze dan worden gebruikt. Over de vraag wat flirten en duurzaamheid met elkaar te maken hebben hoef ik niet lang na te denken. Bij beiden gaat het om verbinding. Tussen mensen en tussen mens, natuur en milieu.
Maar voor de vraag wat dan een duurzame, flirtende mens is, had ik iets meer tijd nodig.


Als bedrijven verduurzamen kan ik er wat mee. Als organisaties en instanties duurzaamheid uit willen dragen vind ik het al vager want wat doen ze dan? En dan heb je ook ons nog.
Jij en ik. Wij kunnen duurzaam consumeren én duurzaam zijn……ehhhh…..ja?!
Hop het internet op en een paar hele mooie invullingen gevonden van een duurzaam mens:


…”Kijken naar je ontwikkeling en of die aansluit op de behoeften van het heden en daarbij rekening houden met de mensen van toekomst en hun behoeften niet in gevaar brengen”….


…”In relatie met energie. Duurzaam zijn als mens. Meer energie geven dan dat er binnenkomt of juist andersom; meer energie nemen dan geven. Of in evenwicht blijven”….


…”Het idee achter duurzaamheid is simpel: de wereld zodanig maken dat alle mensen vandaag én morgen goed kunnen leven en tegelijk de natuurlijke hulpbronnen van het leven in stand houden.”…


Een duurzame, flirtende mens is dus iemand die consumeert en daarbij andere mensen of het milieu, de natuur, niet benadeeld. Die kritisch en bewust is van hoe iets wordt gemaakt en waar het vandaan komt. Omdat mensen aan duurzaamheid kunnen werken en ik wilde weten wat mijn eigen bijdrage daar aan is, heb ik een test gezocht; en gevonden!


Een mooie ‘Voetafdruktest’ van het Wereld Natuur Fonds. Je kunt ‘m zelf ook doen via deze link: http://www.wnf.nl/voetafdruktest/vragen.cfm


Je komt te weten hoeveel hectare jouw voetafdruk is en hoeveel aardbollen we nodig zouden hebben als iedereen zo zou leven zoals jij. Bizar én ik heb wat te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten