dinsdag 10 juli 2012

Luisteren

20 Jaar geleden ging ik mee als begeleider van de basis school groep van mijn zoon. We gingen naar het Archeon bij Alphen aan de Rijn. Het was een winderige dag  met wolken die licht omrand waren waardoor je niet wist of het nu mooi weer of regen zou worden. Toen we in het tijdperk van de Neanderthalers waren aangekomen ging het regenen en kwam er onweer opzetten. Er stond een grote tent waar onze groep zich verzamelde om te schuilen. Het was er donker en rook muf als in een grot. De regen roffelde op het tentdak en ik vroeg de kinderen te gaan zitten. Met bankjes was een amfitheater gecreëerd en omdat ik in het midden stond richtte iedereen de aandacht op mij. Ik voelde hun verwachting en besloot een verhaal te vertellen.

'Duizenden jaren geleden in net zo'n tent als deze gingen de mensen ook schuilen voor de regen. Het was toen ook zo donker en omdat ze toen niet wisten waardoor onweer ontstaat of wat het nu eigenlijk was, waren ze er bang voor.'



De kinderen gingen op in het verhaal en ik zag aan hun gezichten dat ze gingen dromen. Ze gingen met mij mee in de tijd en er ontstond een bijzondere sfeer. Af en toe vroeg ik iets en verpakte ieder antwoord in het volgende denkbeeld. Ik werd de spreekbuis van de groep. We waren niet meer afzonderlijke individuen maar creëerden met elkaar het verhaal. Praktisch iedereen kwam aan bod en de tijd vloog voorbij. Toen het droog was en we naar buiten liepen zag ik gezichten die met hernieuwde belangstelling om zich heen keken. De rest van de dag liep op rolletjes, mijn groep bleef als een spreeuw zwermen bij elkaar. Als er één doelbewust ergens op af liep volgde de rest vanzelf. Waar we eerst de meute  bijeen probeerden te houden liepen we nu gezamenlijk al pratend over het terrein.

Die dag heb ik mijn eerste les geleerd over actief luisteren en van daar uit verbinding maken.
Daarna zijn er nog vele lessen gevolgd. Zíj  hebben er toe bijgedragen dat ik hier in dit blog wat mag vertellen. En eigenlijk wil ik met u weer een verhaal maken dus bij deze wil ik u uitnodigen om te reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten